January 22, 2015

BANYAK GARISAN HODOH DISEKITAR TUBUH BADAN? - Set Selulit Shaklee



APA ITU SELULIT/STRETCH MARKS?

Selulit adalah gumpalan lemak yang terdapat di bawah kulit. Sel-sel lemak ini akan menarik tisu-tisu di bawah kulit dan menyebabkan tekstur kulit anda menjadi seperti menggerutu. Selulit biasanya berlaku pada usia antara 25 hingga 35 tahun dan ia akan menjadi lebih banyak apabila umur semakin meningkat.

Selulit boleh dikurangkan dengan pemakanan yang sihat dan aktiviti bersenam. Lazimnya, golongan wanita lebih ramai yang mengalami masalah sesulit berbanding lelaki. Ini kerana sel lemak pada kulit lelaki agak jauh daripada lapisan atas kulit.




APAKAH FAKTOR PENYEBAB SELULIT

  • ·         Faktor hormon

Terjadinya perubahan hormon seperti estrogen yang merupakan salah satu penyebab timbulnya selulit. Terbentuk selulit ketika berlaku perubahan hormon pada wanita dalam masa akil baligh, hamil, dan menopaus. Hal-hal lain yang menyebabkan perubahan hormon seperti mengambil pil kb juga boleh menyebabkan selulit.

  • ·         Faktor genetik
  • ·         Diet yang tidak sihat
  • ·         Gaya Hidup

Gaya hidup dan stress yang tinggi akan menyebabkan peningkatan dalam tahap catecholamines, yang juga telah dikaitkan dengan evolusi selulit.
  • Faktor fizikal
Terjadi apabila adanya perubahan pada lapisan lemak di bawah kulit. Olahraga dan diet sihat tidak selalu berhasil untuk menghilangkan selulit, hidup tidak sihat dan kurang sumber nutrisi boleh memburukkan lagi keadaan selulit.

  • Sering duduk

Ia juga boleh menimbulkan selulit apabila kita duduk dalam posisi yang salah, kurang bergerak sehingga sendi - sendi dari tulang tubuh menjadi kaku contohnya apabila terlalu lama duduk didepan komputer

  • Faktor penyakit
Obesiti & Diabetis
Sering mengambil makanan manis, masin dan alkohol.


SUPLEMEN SHAKLEE YANG MEMBANTU UNTUK MENGHILANGKAN SELULIT





1 comment:

  1. serious boleh hilang selulit2 hodoh tu huhu.
    Hidup dah tak ngeri

    ReplyDelete